lördag 27 juli 2013

Auktoritet hellre än auktoritär

Replik till Anders: Du vill ha en auktoritär lärare som hindrar bråkstakar att störa skötsamma. Jag vill ha en lärare med auktoritet istället. Det är en lärare som förmår att fånga upp även ”bråkstakarnas” intresse för skolan. Den främsta anledningen är att ”bråkstakarnas” skolgång också är viktig. Hur fångar man då upp ”bråkstakar”? Inte tror jag på att vara auktoritär. Det leder bara till att eleven känner sig illa omtyckt, vilket riskerar att skapa en negativ spiral. Då tror jag mer på att försöka nyfiket ta reda på hur ”bråkstaken” tänker och föra reflekterande samtal som förhoppningsvis mynnar ut i ett begynnande intresse för skolarbetet. Det är i denna pedagogiska kompetens som auktoriteten sitter.

Många av skolans mål handlar om att kunna delta aktivt såväl muntligt som skriftligt. Dessa egenskaper kan inte skrämmas fram utan kräver ett respektfullt bemötande från alla parter, även läraren. I det akuta läget kan en lärare behöva köra ut en elev som stör, men då är det jätteviktigt att försöka reda ut vad som skulle kunna leda till att det fungerar kommande lektion. Då måste eleven känna sig omtyckt och respekterad. Först då kan eleven också börja tycka om och respektera. För mig är detta effektivitet, inte flumskola.

Kenneth Johannesson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar