Replik till Anders: Du vill ha en auktoritär lärare som
hindrar bråkstakar att störa skötsamma. Jag vill ha en lärare med auktoritet
istället. Det är en lärare som förmår att fånga upp även ”bråkstakarnas”
intresse för skolan. Den främsta anledningen är att ”bråkstakarnas” skolgång
också är viktig. Hur fångar man då upp ”bråkstakar”? Inte tror jag på att vara
auktoritär. Det leder bara till att eleven känner sig illa omtyckt, vilket
riskerar att skapa en negativ spiral. Då tror jag mer på att försöka nyfiket ta
reda på hur ”bråkstaken” tänker och föra reflekterande samtal som
förhoppningsvis mynnar ut i ett begynnande intresse för skolarbetet. Det är i
denna pedagogiska kompetens som auktoriteten sitter.
Många av skolans mål handlar om att kunna delta aktivt såväl
muntligt som skriftligt. Dessa egenskaper kan inte skrämmas fram utan kräver
ett respektfullt bemötande från alla parter, även läraren. I det akuta läget
kan en lärare behöva köra ut en elev som stör, men då är det jätteviktigt att
försöka reda ut vad som skulle kunna leda till att det fungerar kommande
lektion. Då måste eleven känna sig omtyckt och respekterad. Först då kan eleven
också börja tycka om och respektera. För mig är detta effektivitet, inte
flumskola.
Kenneth Johannesson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar