fredag 1 november 2013

Replik till Mona Smedman


Därför behövs en vägslitageavgift

Mona Smedman ondgör sig (18/10 i AN) över att Socialdemokraterna vill införa en vägslitageavgift, som hon kallar kilometerskatt. Detta är enligt Smedman inte förenligt med en hållbar tillväxt.

Den tunga lastbilstrafiken står för runt 60 procent av vägslitaget men bara för 25 procent av vägskatterna.

Med en avståndsbaserad vägslitageavgift får vi ett viktigt verktyg för att finansiera en bättre tranportsinfrastruktur. För säkra exportindustrins transportbehov och få en fungerande arbetspendling behöver vi både ökad kapacitet och kvalitet i transportsystemet.

Vi får också rättvisare villkor inom åkeribranschen. I dag betalar utländska åkerier ingen avgift när de kör i Sverige medan svenska åkare får göra detta i Tyskland och Polen.

Vi främjar en positiv miljöomställning. Åkare som investerar i nya lastbilar med bättre avgasrening ska främjas genom en lägre avgift. Och så får vi en bättre konkurrensneutralitet mellan väg, järnväg och sjöfart.

Branscher eller geografiska områden där alternativ till lastbilstransporter saknas kommer att undantas.

Det går inte att möta alla utmaningar vi står inför med skattesänkningar. Verkligheten är härvidlag alliansens största motståndare. Högre arbetslöshet råder trots år av ständigt fokus på skattesänkningar. Den här åtgärden är i högsta grad förenlig med en hållbar ekonomisk tillväxt i hela landet.

Kenneth Johannesson (S)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar