tisdag 21 maj 2013

Har vi inte duktiga och engagerade lärare i Arvika?


Svar till Lisbeth Öjstrand och Gösta Frödin (Fp):

Som vanligt skyller folkpartistiska politiker på S för det mesta som inte fungerar bra. S pekas ut som boven till att resultaten i den svenska skolan har haft ständigt sjunkande resultat de senaste 6 åren, trots att Björklund suttit vid rodret. Och visst är det väljarna som avgör förtroende – och ansvarsfrågan, men detta med att skylla över ansvar på andra är, utöver det jag pekade på i förra repliken, också något väljaren bör ha med i sin bedömning.

Vad gäller Fp´s yrkande om att lokalt satsa på lärarlöner är jag som såväl lärare som S-politiker kluven. Med en högre prioritering av välfärden som sådan kan höjda lärarlöner kombineras med andra viktiga åtgärder för att höja skolresultaten som t. ex högre lärartäthet, mindre klasser, bättre läromedel. Fp vill ensidigt höja lärarlönerna och antyder faktiskt att det inte är vi som jobbar nu som är duktiga och engagerade. Det är de som jobbar tillsammans med oss eller istället för oss, om lönerna höjs, som är detta.

Vad gäller min enkla retorik om Fp´s omsvängning vad gäller administration så vill jag ge Listbeth Öjstrand och Gösta Frödin helt rätt. Fp´s politik där fokus mer hamnar på bedömning och sortering istället för på att ge alla förutsättningar att nå målen kräver en djupare analys som jag gärna återkommer till…

Kenneth Johannesson (S)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar