lördag 15 september 2012

AN-inlägg om trafikstängningen

Avstängningsfilosofi

Jag skulle vilja föreslå den filosofiska moralläran utilitarismen som utgångspunkt för diskussionerna om hur man ska se på framtida eventuella trafikstängningar av staden. Utilitarismen säger att vi ska ta beslut som medför största möjliga lycka åt största möjliga antalet människor och minsta möjliga lidande åt så många som möjligt. Vad är det då som ska vägas mot vartannat i fallet Arvika? Å ena sidan har vi det uppenbara lidande som de centralt boende upplever när deras nattsömn förstörs av hög musik. Å andra sidan har vi den glädjeförstörelse som en stängning av staden innebär för de som verkar älska att framföra sina fordon med hög musik. De som störs är i så pass stort numerärt överläge att denna vägning ändå tydligt måste tala för en stängning. Men sedan måste vi också ta hänsyn till den allmänna frihetsinskränkning som arvikaborna och utomsocknes utsätts för genom att nekas tillträde till sin/vår stad. Det kan variera från person till person hur stor man upplever denna inskränkning. Många tycker säkert dessutom att de i solidaritet med de centralt boende är beredda att offra denna frihet. Men de centralt boende måste också fundera på om deras lidande är sådant att de anser att de vill utsätta arvikaborna och utomsocknes för ett generellt frihetsberövande. Jag tycker att det är svårt att ta ställning för vad som väger över. Jag har ju inte bara mig själv att tänka på för även om jag personligen är beredd att offra min frihet till förmån för att lindra de centralt boendes lidande så måste jag ta hänsyn till min och alla andras frihetsinskränkning.

Kenneth Johannesson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar