måndag 30 april 2012

Debatt friskolor

Carl-Gustav Stawström, kanslichef för Friskolornas riksförbund avlivar i VF den 12/9 myten att vinst skulle medföra sämre kvalitet och vill att vi ska se på fakta och inte känslor i vinstdebatten.
Vi hänvisas till undersökningar som visar att friskoleelever presterar bättre än förväntat och att friskolenärvaron höjt kvaliteten även på andra skolor i kommuner som blivit konkurrensutsatta. Låt oss acceptera dessa faktauppgifter och för tillfället inte ställa de mot motstridiga faktauppgifter som till exempel den uppmärksammade SNS-rapporten som visat att privatisering av välfärdssektorn inte gett positiva resultat.
För om det nu är så att resultaten blivit bättre sedan skolan konkurrensutsattes måste vi ställa frågan: Är de redovisade förbättringarna samma sak som faktiska förbättringar? Är det inte egentligen suspekt att vi får resultatförbättringar i skolan samtidigt som vinstincitament införs?
Antingen har vinsten medfört en plötslig förbättring av pedagogers kreativitet och kompetens eller så har vinsten inneburit att lärare har blivit generösare i sin betygsättning. För en arbetsgivare kan det visa sig mer lönsamt att premiera en lärare som redovisar höga betyg hos eleverna än att anställa fler pedagoger.
Före konkurrensutsättningen saknades incitament för en generösare betygssättning och när nu sådana finns på plats så förbättras resultaten. Om man som Carl-Gustav Stawström företräder friskolorna kan det ju tänkas att tolkningen av fakta kring höjda resultat blir lika generös som betygsättningen riskerar att bli.
Vinst och nöjda kunder betyder inte med nödvändighet en hög kvalitet, risken finns att kunderna gjorts nöjda på falska grunder.
Fakta är viktig kunskap, men färdigheter än viktigare och så länge fokus helt riktigt ligger på det senare i läroplanen så kommer betygsättningen vara beroende av lärares tolkning. Vinstintresse påverkar denna tolkning.
Kenneth Johannesson (S)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar