torsdag 7 juni 2012

Så bryter vi skolans negativa trend!

Vi lär oss för lite och för ojämlikt. Resultaten för skolan är nedslående och är kanske än värre med tanke för att vi kan ha fått en situation med glädjebetyg efter att skolan konkurrensutsattes. Om vi kan för lite försämras vår konkurrenskraft. När skillnaderna i kunskap dessutom ökar så ökar risken för att en stor del av befolkningen hänvisas till låglönejobb med låga utbildningskrav. Lägre inkomster ger lägre skatteintäkter, vilket gör att vi får svårare att bekosta välfärden. Eftersom skolan är en viktig del av välfärden finns risk för en negativ spiral. Trots att studier borde betala sig så är det inte alltid så. Kvinnors högre studieresultat visar sig inte i kvinnors lönekuvert. Att mammor och pappor inte delar lika på föräldraförsäkringen och det fortatta arbetet med barnuppfostran leder till att arbetsmarknaden drar för lite nytta av kvinnors kompetens. Om Sverige ska klara att dra till sig jobb med höga kvalifikationskrav så måste den generella kunskapsnivån lyftas. Viljan att söka specialkompetenser ökar om fler har de grundkunskaper som krävs. Det är därför av yttersta vikt att politiken lyckas bryta trenden med svag och ojämlik kunskapsutveckling. Många saker behöver göras för att lyckas med detta. Skattelättnader kan aldrig få företräde framför att ta fram de resurser som krävs t. ex. Samtidigt behöver skolan satsa stenhårt på att karva fram den användning av resurserna som skapar det största värdet. Resurser som ger en svag resultatförbättring måste fasas ut till förmån för sådana som ger starkare förbättringar. Lärare är mycket välutbildade, varför man bör överväga att denna resurs används mer till tid med elever som ju är en påtagligt värdeskapande aktivitet. Då blir det också lättare att höja lärarlönerna. Om tiden med elever ökar skulle tiden för dokumentation kunna minskas. Istället för att oroligt skriva ner otaliga åtgärdsprogram skulle man kunna öka krutet med att faktiskt åtgärda istället. För att skolan ska fungera effektivt skulle man en gång för alla skapa en perfekta mixen mellan arbetslag och ämnen. Eleverna behöver tryggheten i att ha relativt få lärare som dessutom har ett samarbete kring samma elever, samtidigt som de behöver lärare med rätt ämneskompetens. Låt några matematiker räkna ut den ekvation som bäst tillgodoser dessa motstidiga behov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar