Privatiseringen av den
offentliga sektorn i Sverige har genomförts i rekordfart. Friskolereformen, hälsovalet och lagen om
valfrihet har bidragit till detta. Argumenten för privatisering handlar om att
vinstintresset driver på kvaliteten och ökar möjligheten att välja bland olika
alternativ. Genom konkurrensutsättningen är också tanken att effektiviteten ska
öka. Den största utvärdering som gjorts, den omtalade SNS-rapporten visar att
konkurrensutsättningen av välfärden hittills inte kan uppvisa dessa resultat.
Den ytliga och enkelt mätbara kvaliteten snarare än den önskade kvaliteten
hamnar i fokus. Såväl inom skolan som
inom vården blir det viktigt att ”kunden är nöjd”. Huruvida det finns gedigna anledningar till
denna nöjdhet blir mindre viktigt. En felbehandlad patient kan ha blivit väl
bemött och uppger sig vara nöjd. En elev med kunskapsbrister, men med ett högt
betyg uppger sig vara nöjd. Kvalitet har förvandlats till ett argument för att
bli vald, den får inget egenvärde. Det blir viktigare att den upplevs existera
än att den faktiskt gör det. Vinstintresset riskerar att styra till att göra
det som till den lägsta kostnaden gör kunden nöjd. Och om det vill sig riktigt
illa hamnar vi i situationer med vårdskandaler. En ännu viktigare fråga är hur
konkurrensutsättningen av välfärden påverkar styrningen av viktiga samhällsfunktioner. Om marknaden ska ta fram gymnasieutbildningar
utifrån jakten på elevpengar så blir det populära utbildningar som tas fram.
Det görs ingen värdering av vilken efterfrågan som finns på arbetsmarknaden för
dessa utbildningar. Inom hälsovalet i Värmland och på andra håll riskerar vi en
utveckling där vårdcentraler med krav på en tydligt definierad service säljs ut
när de tappar patientunderlag för att nya privata vårdgivare tillåts hitta en
liten nisch att tjäna pengar på. Dessutom finns inom hälso – och sjukvården
alltid risken att marknadskrafterna driver på mer produktion av sjukvård och
att ett hälsofrämjande arbetssätt därför åsidosätts. Såväl medborgare som stora delar av den
privata sektorn riskerar att förlora på att marknadskrafterna tillåts härja
alltför fritt inom välfärdssektorn. Trots dessa kritiska reflektioner över
välfärdens konkurrensutsättning så tror jag att det skulle kunna gå att få den
till att fungera i medborgarens tjänst. Men då krävs ett fördjupat
kvalitetstänk och förbättrade kvalitetsmått. Socialdemokratins tveksamhet till
konkurrensutsättningen kan visa sig bli dess räddning. För det finns möjliga
fördelar med konkurrensutsättningen. Vinstintresset kan driva på idéer som på ett
effektivare sätt skapar hög kvalitet. Med en kritisk medborgarfokus där
verksamheternas innehåll och kvalitet är målet kan vi lyckas krama ur
konkurrensutsättningens fördelar och undvika dess nackdelar. Avslutningsvis
vill jag lyfta fram att det finns många intressanta icke-vinstdrivande företag
som tar plats i välfärdsbygget. De hade jag gärna sett fler av.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar