måndag 18 juni 2012
Sommarskola, javisst, men det finns fler idéer…
S-utspelet om sommarskola för elever som saknar betyg har
vållat debatt. Tar samhället ett för stort ansvar och ger för många nya
chanser? Leder medvetenheten om dessa ständigt nya chanser till att eleverna
upplever en kravlöshet? Så kan det vara, men den risken får man ta. Eftersom vi
aldrig får ge upp våra försök att få upp alla på banan så får vi istället
fundera över hur vi skulle kunna minska på behovet av sommarskola. Jag tror att
idén att plocka ut elever som inte klarar ämnesundervisningen till smågrupper som
icke ämnesutbildade lärare håller i bör överges. Istället bör ämnesläraren
coachas till att hitta vägar fram med eleverna och också ges utrymme i sin
tjänst till att ha uppsamlingsheat. Elever som blir underkända i många ämnen
skulle ges möjlighet att gå i en klass med relativt få elever, men där
strukturen är likartad den som finns för den ”vanliga” klassen med ämneslärare
som är specialutbildade på elever som har haft svår att klara skolan. Utanför
denna klass ska det finnas resurspersoner som kan stötta eleverna tillbaks in i
klassrummet. Lyckas man genom denna ”hjälpklassfunktion” så kan eleverna
förhållandevis lätt klara att slussas tillbaka till den ”vanliga”
klassundervisningen eftersom inriktningen på stödet är att likna denna.
Eleverna lär sig att klara det ”vanliga”. De får också ett större självförtroende
i att upptäcka att man klarar samma som de andra. I den mån pedagogerna i dessa
hjälpklasser upptäcker pedagogiska verktyg som gör det lättare att motivera
elever så gör man klokt i att sprida dessa kunskaper till den ”vanliga”
klassen, dels för att klara tillbakaslussningen, dels för att alla tjänar på
sådan undervisning. Sommarskola är bra, att ge elever möjligheter att komma
ikapp under några sommarveckor, men det går också att hitta vägar för att förmå
eleverna att klara sina betyg före sommaravslutningen. Sommarskolan får inte
medföra att ambitionsnivån för detta arbete sänks.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar