lördag 5 maj 2012

EU behövs för att balansera kapitalet i vår globaliserade värld


Svar till Håkan Engvall, VF 5.12.
Håkan Engvall har inte mycket till övers för min EU-vision om att gripa EU-verktyget för att på politisk nivå ta ett medborgarperspektiv för att motverka kapitalets härjningar. Synd tycker jag. Tror att det vore bra om du krokar arm med mig istället. Vänstern bör lägga sin energi på att genom de folkvalda parlamenten på såväl nationell som EU-nivå kämpa emot de kapitalets härjningar som på olika områden utspelar sig framför våra ögon. Man hade såklart kunnat önska sig att den politiska kartan i Europa såg annorlunda ut, men skam den som ger sig! Låt mig dra en parallell till landstinget. Bara för att vi nu ser på hur regnbågsalliansen slarvar bort medborgarnas pengar på grund av en svag styrning så blir inte min slutsats att vi ska avskaffa landstinget. Jag vill hellre kämpa för att få folkligt stöd för en bättre styrning. Rätt använt är nämligen såväl landstinget som EU fyllt av möjligheter att förbättra livet för värmlänningen och europén.

Kenneth Johannesson (S)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar