torsdag 17 maj 2012

Så här skulle Lean kunna fungera i skolan.

Inom landstinget tittar man nu på en filosofi som hämtats från industrin som kallas Lean som i korthet handlar om att se över alla processer så att värdeskapande aktiviteter optimeras. Filosofin har ett mycket brett användningsområde, inom skolan skulle perspektivet kunna formuleras som att de aktiviteter som optimalt tar eleverna till måluppfyllellse av läroplansmålen ska sökas och genomföras. Leantänket utgår från de som är i verksamheten, så i skolans fall är elever och lärare nyckelgrupper för att identifiera värdeskapande aktiviteter. Skolans organisation ska flexibelt forma sig kring de reflektioner om värdeskapande som kommer från elever och lärare. En egen reflektion över vad som effektivt tar en elev till måluppfyllelse är att eleven får syn på det tänkande som krävs för att kunna uppvisa en förmåga eller färdighet. När man inte bara löst en uppgift utan också förstått varför man lyckats har något viktigt inträffat. Idealet är att eleven dessutom får en glimt av det tänkande som behöver övas för att lösa sådant man hittills inte lyckats lösa. Övningar i skolan som både övar förmågor och färdigheter och som innehåller en reflektion över det tänkande som används rymmer en enorm potential för värdeskapande. Men för att nå detta läge så är det annat som krävs. Eleverna behöver motiveras till att nå målen, de behöver få svar på den didaktiska varför-frågan. När eleverna förstår sammanhanget som kunskaperna man ska lära sig ingår i så ökar motivationen. Men för att lyckas motivera eleverna till att ta del av varför-frågan så behöver skolan klara att förmedla och få elevernas medhåll på vilka spelregler som gäller vid en undervisningssituation, såväl elevers som lärares bemötande måste då och då dryftas i syfte att denna situation ska bli optimal. Utöver dessa gruppdiskussioner så behövs individuella samtal mellan lärare och elever och mellan rektor och lärare. I några fall behöver kontrakt formuleras som följs upp. Den verkligt värdeskapande aktiviteten i skolan är lektionen, men för att den ska få ett kvalitativt värdeskapande innehåll krävs även andra aktiviteter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar