tisdag 8 maj 2012

Lärares statushöjning - vägen dit

Det talas mycket om lärares statussänkning. Det är svårt att rekrytera elever till lärarutbildningen. Läraryrket framstår i den offentliga debatten som ett tufft och lågt värderat yrke. Lärarna är själva mycket kritiska till vad man upplever som försämrade villkor, nya uppgifter påläggs utan att andra uppgifter dras ifrån. Ibland ser man de nya uppgifterna som viktiga, men tidsödande, ibland anser man att de tar bort fokus på det viktigaste, undervisningen. Den intressanta frågan med bäring på höjningen av lärarstatusen är huruvida dagens lärare är väl rustade för att klara sitt uppdrag, dvs. att förmå eleverna att uppnå målen i läroplanen. För att lyckas med detta måste läraren vara väl förtrogen med hur målsättningarna är formulerade, läraren måste finna en undervisning som på ett effektivt sätt tränar eleverna i de färdigheter, förmågor som läroplanen anger. Läraren måste också uppöva en skicklighet i att bemöta elever med mycket varierande attityder till att utsättas för undervisning, attityder som kan spåras till en mängd olika faktorer. Genom att förstå bakgrunden kan läraren effektivare finna framgångsrika sätt i sitt bemötande. Lärare behöver här jobba mycket mer med coachning så att lärare hjälper varandra i att analysera sig fram till bättre och mer fungerande bemötande. Läraren behöver också synliggöra elevens tankemässiga utveckling dels för att positivt förstärka och öka elevens motivation, dels för att ange en riktning för det fortsatta lärandet, eleven får en glimt av det hon inte ännu kan och förstår vilken träning som kommer att leda henne dit. Frågan om hur vi ska lyckas höja lärarstatusen blir en fråga om hur läraren kan förmås att matcha en sådan här kvalitetsbeskrivning. Är det genom höjda löner? Är det genom förbättrade villkor? Ja, det kan det vara, men bara om dessa förbättringar kopplas till motsvarande kvalitetsutveckling av yrkesutövningen. För samhället är en positiv utveckling av kvaliteten på lärandet och därmed lärarens status oerhört mycket värd. Själva nyckeln till samhällsproblem som arbetslöshet, välfärd, demokrati och fred ligger i utbildningens/skolans förmåga till kvalitetsutveckling. Mer utbildning är bra, men den verkliga nyckeln till framgång ligger i kvalitetshöjning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar