tisdag 8 maj 2012
Lärares statushöjning - vägen dit
Det talas mycket om lärares statussänkning. Det är svårt att
rekrytera elever till lärarutbildningen. Läraryrket framstår i den offentliga
debatten som ett tufft och lågt värderat yrke. Lärarna är själva mycket
kritiska till vad man upplever som försämrade villkor, nya uppgifter påläggs
utan att andra uppgifter dras ifrån. Ibland ser man de nya uppgifterna som
viktiga, men tidsödande, ibland anser man att de tar bort fokus på det
viktigaste, undervisningen. Den intressanta frågan med bäring på höjningen av
lärarstatusen är huruvida dagens lärare är väl rustade för att klara sitt
uppdrag, dvs. att förmå eleverna att uppnå målen i läroplanen. För att lyckas
med detta måste läraren vara väl förtrogen med hur målsättningarna är formulerade,
läraren måste finna en undervisning som på ett effektivt sätt tränar eleverna i
de färdigheter, förmågor som läroplanen anger. Läraren måste också uppöva en
skicklighet i att bemöta elever med mycket varierande attityder till att
utsättas för undervisning, attityder som kan spåras till en mängd olika
faktorer. Genom att förstå bakgrunden kan läraren effektivare finna
framgångsrika sätt i sitt bemötande. Lärare behöver här jobba mycket mer med
coachning så att lärare hjälper varandra i att analysera sig fram till bättre och
mer fungerande bemötande. Läraren behöver också synliggöra elevens tankemässiga
utveckling dels för att positivt förstärka och öka elevens motivation, dels för
att ange en riktning för det fortsatta lärandet, eleven får en glimt av det hon
inte ännu kan och förstår vilken träning som kommer att leda henne dit. Frågan
om hur vi ska lyckas höja lärarstatusen blir en fråga om hur läraren kan förmås
att matcha en sådan här kvalitetsbeskrivning. Är det genom höjda löner? Är det
genom förbättrade villkor? Ja, det kan det vara, men bara om dessa
förbättringar kopplas till motsvarande kvalitetsutveckling av yrkesutövningen.
För samhället är en positiv utveckling av kvaliteten på lärandet och därmed
lärarens status oerhört mycket värd. Själva nyckeln till samhällsproblem som
arbetslöshet, välfärd, demokrati och fred ligger i utbildningens/skolans förmåga till
kvalitetsutveckling. Mer utbildning är bra, men den verkliga nyckeln till
framgång ligger i kvalitetshöjning.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar