fredag 25 maj 2012

Tveksamt att ge lärare skadestånd

En elev har slagit en lärare och dömts för misshandel, men läraren nekas skadestånd. Rätt eller fel? Läraren har naturligtvis kränkts av eleven, men samtidigt är frågan om man kan betrakta en lärare och en elev som två likvärdiga civilrättsliga parter. Skolan är en speciell miljö där konflikter uppstår och där skolan har en viktig uppgift att skapa den goda värdegrunden. Är det inte för mycket begärt att utkräva ansvar utifrån att eleverna ses som värdegrundsmässigt fullärda? Skadeståndet är inte tänkt som något som ska avskräcka utan är en ersättning för någons kränkning. Misshandeln är ett tecken på att värdegrundsarbetet med den misshandlande eleven inte hittills lyckats. Skadeståndet har ingen positiv effekt för fortsättningen på detta arbete. Här skulle snarare någon form av medlingssamtal kunna vara effektivt, där eleven ges möjlighet att be om ursäkt och läraren får möjlighet att beskriva hur kränkningen upplevts. Frågan har i mediarapporteringen framställts som om den handlar om huruvida en lärare ska få tåla stryk eller inte, men att inte bevilja skadestånd är inte samma sak som att säga att det var okej, eleven dömdes för misshandel, det sågs alltså inte som okej. Jag är tveksam till om pengar från eleven till läraren har positiva effekter för att få en lyckad konfliktlösning vare sig i det enskilda fallet eller som pedagogiskt verktyg i värdegrundsarbetet i helhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar